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Hintergrund & Analysen

11. November 2006. Analysen: Indien | Kunst & Kultur Perennial 'Us' and 'Them'

This paper argues that Hindi Popular Cinema or Bollywood [1], as it is affectionately known, has perennially struggled to depict the Muslim community on screen as more than a heap of stone-age caricatures, and thereupon, failed to engage with the Muslim community constructively. [mehr ...]

11. November 2006. Analysen: Pakistan | Politik & Recht The Dilemma of Democracy in Pakistan

The changes in the world since the 1980s, the policy of Glasnost (transparency) in the former Soviet Union, the fall of the Berlin Wall, the dissolution of the Soviet Union and the so-called second, socialist world have altered the acceptance of representative democracy as the most suitable political system available in the world. Many countries of Eastern Europe, the former Soviet Union but also of the so-called developing world have since then taken to democracy as the model to be followed in their political setup. Parliamentary democracy in many parts of the world has proved to be workable though it is also no perfect political system. "Suppose elections are free and fair and those elected are racists, fascists, and separatists. That is the dilemma", said the American diplomat Richard Holbrooke about Jugoslavia in the 1990s.[1] It applies to other places like Algeria, Palestine and others also. But with the fact that the West has decided to promote democracy worldwide and to make the adherence to democracy a decisive criterion for the awarding of loans or development aid, the allocation of development funds and of other means of economic aid and cooperation, the incentives for "going democratic" have risen considerably throughout the world. [mehr ...]

11. November 2006. Analysen: Indien | Wirtschaft & Soziales Staatliche Einheit und religiöse Vielfalt in Indien

Es gibt heute keine entwickelte Gesellschaft mehr, in der nicht Menschen mit verschiedenen Kulturen, Religionen, Weltanschauungen oder Wertvorstellungen zusammenleben und das Recht und den Staat gleichberechtigt als ihr Recht und ihren Staat betrachten. Dies bedeutet, dass keine Weltanschauung mehr den Anspruch erheben kann, für die gesamte Gesellschaft repräsentativ zu sein. [mehr ...]

11. November 2006. Analysen: Südasien | Geschichte & Religion Why did Nehru find difficulty in fitting Jinnah and the idea of Pakistan into his own conception of a 'modern India'?

The former British colony, India, became independent in August 1947. Indeed two new states emerged from it - India and Pakistan. Jawaharlal Nehru was the first prime minister of India, while Muhammad Ali Jinnah held office as Pakistan’s first governor general. Nehru had, as one of the most important leaders, fought many years for India’s independence. During this fight, he developed his own views about what modernity meant to him and how a future free Indian modernity would look like. In his opinion, it would be connected with democratic, secular, and socialistic principles, and also with equal rights for every Indian independent of his or her religion, language, caste, sex and so on. [mehr ...]

11. November 2006. Analysen: Indien | Geschichte & Religion Die Islamic Fiqh Academy Indien und ihre Rechtsentscheidungen zum Klonen

Anfang 1997 wurde das Schaf "Dolly" im Roslyn Institute in Edinburgh geboren, das erste Säugetier, das aus Zellen eines erwachsenen Tieres geklont wurde. Dieses Ereignis der biomedizinischen Forschung und Entwicklung löste weitläufige ethische Diskussionen innerhalb einer Vielzahl nationaler wie internationaler Organisationen westlicher Industriestaaten aus. Seither wird über immer dringlicher werdende Fragen, die den Lebensanfang wie das Lebensende der Menschen betreffen, heftig debattiert. [mehr ...]

11. November 2006. Analysen: Indien | Geschichte & Religion Lektionen in freiem Denken

11. November 2006. Analysen: Indien | Geschichte & Religion "Konversion" zum Islam vs. "Neubestätigung" des hinduistischen Glaubens

Missionarische Aktivitäten seitens muslimischer Organisationen beziehungsweise Übertritte von Hindus zum Islam führen in Indien immer wieder zu erbitterten Kontroversen. Anfang der 1980er Jahre führte die Verknüpfung des Konversions-Topos mit den neuen, global zirkulierenden Feindbildkonstruktionen des arabischen und iranischen Islams dazu, dass ein Kollektivübertritt von Dalits in einem südindischen Dorf erstmals im nachkolonialen Indien wieder den "Übervölkerungskomplex der Hindu-Mehrheit" durch die muslimische Minderheit auslöste und nachhaltig bestärkte. [mehr ...]

11. November 2006. Analysen: Indien | Politik & Recht Die Debatte über das islamische Personenstandsrecht in Indien

Die Kontroverse über das islamische Personenstandsrecht (im indischen Kontext als Muslim Personal Law bezeichnet) beschäftigt die indische Öffentlichkeit praktisch seit der Unabhängigkeit des Landes. Über die Frage, ob das Fortbestehen religiöser Familienrechte grundsätzlich ein Hindernis für die Demokratie, "nationale Einheit" und ganz allgemein für den "Fortschritt" in Indien darstellt oder doch eher als Garant für die Pluralität der indischen Gesellschaft zu sehen ist, kam es insbesondere seit dem berühmten Shah Bano-Fall Mitte der 1980er Jahre immer wieder zu heftigen Diskussionen, die spürbar zur Polarisierung der indischen Gesellschaft beigetragen haben. [mehr ...]

11. November 2006. Analysen: Südasien | Geschichte & Religion Keeping Busy On the Path of Allah

In recent years the Islamic missionary movement of the Tablighi Jama’at has attracted increasing attention, not only in South Asia, but around the globe. This is partly to do with the huge number of followers assembling at its annual congregations in India, Bangladesh or Pakistan, often counting between one and two millions. This attention is also generated by the fact that traditional Islam did not know an organised proselytising movement until the Tablighi Jama’at was formed. The by now global network of its activities is another instance where Southasian Islam has contributed to the evolution of global Islamic activism. [mehr ...]

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